Nedan listas psykologiuppsatser jag varit antingen huvud- eller bihandledare för. Många kan laddas ner och läsas i sin helhet.
- Jacob Stigsson Flygare & Joel Ekdahl. (2022). Effekten av olika behandlingslängder: En jämförelse mellan transdiagnostisk självadministrerad internetbehandling vid ångest och/eller depression genom Unified Protocol i 8 eller 16 Veckor. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Johan Krafman & Adrian Ringström (2021). Affekt med effekt STePS – en randomiserad kontrollerad studie av psykodynamisk internetbehandling med och utan behandlarstöd mot social ångest. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Per Hoglund (2021). Mindfulness i psykologisk behandling. Behandlares erfarenheter av utmaningar, fallgropar och risker”. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Sandra Björklund & Sophie Grönros (2021). Mellanmänsklig kontakt vid distansundervisning via video. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Maja Adolphson och Annika Högstedt (2021). Prokrastinering i relation till konkret målformulering. Kandidatuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Tobias Hagberg & Patrik Trång (2020). Respekt i kvadrat: En randomiserad kontrollerad effektstudie av kognitiv beteendeterapi för konstruktiv självhävdelse. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Saska Becker & William Russmark (2020). Internetförmedlad KBT med terapeutstöd för depression hos ungdomar: Prediktorer för tidig respons. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ida Berg & Vera Hovne (2020). ”Bra jobbat!” Uppmuntran, bekräftelse och personligt tilltal från terapeuter i en internetbaserad KBT-behandling för ungdomar med depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Elin Färnstrand. (2019). Diagnosspecifik versus transdiagnostisk internetdistribuerad KBT vid social ångest. Långtidseffekter av en RCT. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Olle Jurelius. (2019). ”Jag tänker ju aldrig i termer av motivation för jag tycker att – asså det är ett så yvigt ord som inte säger så mycket”. En diskursanalys av hur åtta psykologer pratar om patienters behandlingsmotivation. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ida Avenäs och Emma Bratt. (2019). Tidig respons hos ungdomar i internetförmedlad psykologisk behandling. En prediktionsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Susann Johansson. (2019). Self-expressed motivation as a predictor of treatment outcome in internet administered depression treatment. Bachelor’s Thesis, 15 credits, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Eva Silverberg. (2019). Longitudinal comparison of internet-delivered Cognitive Therapy and Behavior Therapy for insomnia disorder. A randomized controlled trial. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Lina Larsson & Emma Strindmar Norström. (2019). Anknytningsmönster i kärleksrelationer hos individer i internetförmedlad parterapi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Anna Björnström och Helena Ekwall. (2019). Varför vidmakthålls spelproblem trots negativa konsekvenser? Respondent-Operant-Transferering vid simulerat nätspelande. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Julia Björling och Jessica Snickars. (2019). Förklarar grad av rädsla behandlingsutfall? En jämförelse mellan Virtual Reality och in-vivo exponering för spindelfobi – en randomiserad non-inferiority studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Maja Bohman & Sofie Elliot. (2019). Storvinster, småvinster och inlärning. En inlärningsteoretisk randomiserad kontrollerad studie av risktagande beteende i nätkasinospel. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Fredrik Elfving & Marcus Strååt. (2019). Det perfekta måttet? En psykometrisk utvärdering av Clinical Perfectionism Questionnaire på svenska. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Tania Conde Bjurefjäll (2019). Patientupplevelser vid internetbaserad-KBT för depression, hälsoångest, insomni, paniksyndrom och social fobi i reguljär vård. En analys av öppensvarsfrågor i patientenkäter. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Johanna Lycke & Hanna Pettersson Hansson. (2019). Emotionella reaktioner på socialt stimuli i Virtual Reality med olika grad av grafisk realism – En pre-klinisk experimentell studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Hedvig Nettelblad & Victor Segell. (2018). Effekter av ett KBT-program i självhjälpsform för att förebygga återfall i egentlig depression – en randomiserad kontrollerad studie med tvåårsuppföljning. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Kerstin Sindemark. (2018). Habituation during one-session treatment – A study on within-session and within-task habituation for treatment of spider phobia. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Martin Oscarsson. (2018). Hur väl håller vi våra nyårslöften? En randomiserad kontrollgruppsstudie med tolvmånadersuppföljning. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Martin Samuelsson & Emma Way. (2018). Valentinstudien. Parterapi på internet med en flerfaktoriell jämförelse av behandlarstöd och varierande struktur på upplägg. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Matilda Enoh. (2018). Diagnosöverskridande kontra diagnosspecifik internetbaserad KBT vid social ångest – en randomiserad behandlingsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Frida Lindegren. (2018). Förändring av dysfunktionella övertygelser om sömn under insomnibehandling – en jämförelse mellan internetbehandlingar. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Sofia Nöjd & Elin Zetterlund. (2018). Virtuell modifiering av uppmärksamhetsbias som behandling för social ångest – en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Anna-Karin Ek & Gustaf Åbyhammar. (2018). Att behandla social ångest i virtual reality genom modifiering av uppmärksamhetsbias. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Sigge B. Skårman. (2018). Kännetecken för terapeutkommunikation i en internetbaserad depressionsbehandling med gott utfall. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Julia Kiiskinen & Anna Karin Söderberg. (2017). Helt pärfekt. -Uppföljning av en behandlingsstudie som undersöker internetförmedlad KBT vid perfektionism Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Simon Fagernäs (2017). Effekten av internetbaserad KBT med Virtual Reality som exponeringsverktyg för behandling av talängslan – En behandlingsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Jessica Sjölund & Maria Zenger. (2017). Påverkar grad av närvaroupplevelse under Virtual Reality-exponeringsbehandling för spindelfobi utfallet? Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ellinor Berglund. (2017). Panic disorder in the emergency department chest pain population. Masteruppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Joel Andersen & Martin Sigeman. (2017). Fake it until you make it. -Att konfrontera sin talängslan genom exponering inför virtuell publik – en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Maria Bergsten & Anna Maria Stenis. (2017). Spelförebyggande insatser i arbetslivet – Chefers upplevelser av utbildningsinsats. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Peter Dafgård. (2017). Overklig rädsla. En jämförelse av långtidseffekterna hos Östs ensessions-behandling och virtual reality-behandling vid spindelfobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Molly Zetterberg. (2017). Internet-Based Treatment of Perfectionism: A Randomized Controlled Trial Comparing Two Types of Self-help. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Alice Jurell. (2016). Upplevelser av Virtual Reality-behandling av spindelfobi i en smartphoneapplikation. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Maria Garke & Jonas Rafi. (2016). Predictors of treatment outcome in exposure therapy for spider phobia. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Karolinska Institutet, Stockholm.
- Mikael Malmberg. (2016). Olika subtyper eller en dimension: Två perspektiv på social ångest och samband med livskvalitet, depression och kön. Vetenskapligt arbete i klinisk psykologi för Sveriges Psykologförbunds specialistordning, 15 hp. Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ellinor Berglund & Kaspar von Weber. (2016). Ettårsuppföljning av oguidad självhjälpsbehandling med bok och mobilapplikation vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Maria Palmer. (2016). Patienters subjektiva upplevelse av uppmätt försämring i internetbaserad kognitiv beteendeterapi – En kvalitativ intervjustudie. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Daniel Attar. (2016). Negativa effekter av psykologisk behandling vid specifik fobi Traditionell och virtuell en-sessionsbehandling mot spindelfobi. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Julia Heinsoo. (2016). Preferens, utfallsförväntan, upplevd behandlingstrovärdighet och symtomförbättring vid spindelfobibehandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Arvid Marklund. (2016). Effekter av den artificiella ansiktsmimikens symmetri i ickeverbalt samspel mellan människa och robot. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Åsa Rudehill. (2015). Internetbaserad KBT/ACT-behandling och dess effekt på oro och ångest: en effectiveness-studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Sebastian Hyltingö. (2016). Att arbeta inom branchen för spel på internet. Betydelsen för motivation utifrån etik och moral. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Stefan Deak & Glenn Kristoffersson. (2016). Rädslan för det som finns och inte finns – En randomiserad kontrollerad jämförelse av utfall mellan sedvanlig ensessionsbehandling och behandling med virtuella stimuli mot spindelfobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Katarina Kjellvertz. (2016). Spindelfobikers upplevelse av Virtuell Exponeringsbehandling. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Peter Alhashwa (2015). Negativa effekter av internetbaserad psykologisk behandling vid social ångest. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Thomas Hesslow & Maja Nilsson. (2015). Psykodynamisk eller kognitiv beteendeterapeutisk behandling över internet vid social ångest: en preferensstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- William Hamilton. (2015). Virtuella spindlar förhöjer den verkliga hjärtfrekvensen. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Filip Da Cunha Meneses & Sofia Tingstam. (2015). IDA: internetförmedlad behandling för vuxna med ADHD – en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Anne Braconier. (2015). Välmåendeformuläret – ett mått på subjektivt välmående. Psykometrisk utvärdering av en ny självskattningsskala. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Jonas Karlsson. (2015). Utvärdering av pilotstudie för internetbaserad behandling av anhöriga till problemspelare – CRAFT-E. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Lina Mårtensson. (2015). Utvärdering av behandlingsutfall vid kognitiv beteendeterapi för prokrastinering hos universitetsstudenter: En randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ulrike Braun. (2015). Predicerande faktorer bakom lyckad självhjälpsbehandling vid social ångest – med eller utan inslag av internetbaserad kognitiv beteendeterapi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Rikard Blomdahl & Charlotte Lundén. (2015). Utvärdering av självhjälpsbehandling med tillägg av mobiltelefonapplikationen Challenger vid social fobi. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Grete Holm Czarnecki & Hanna Granroth Palm. (2015). Challenger – en utmanare i längden? Fyramånadersuppföljning av behandling för socialt ångestsyndrom med biblioterapi via internet och mobiltelefonapplikation. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Annette Fredriksson. (2015). Ettårsuppföljning av internetbehandling mot social fobi och paniksyndrom med eller utan behandlarstöd. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Angelica Norström. (2015). Negativa effekter av psykologisk behandling – en deskriptiv enkätstudie. Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ellinor Berglund. (2015). Panic disorder in the emergency department chest pain population. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Niklas Laninge. (2015). Appar vs. papper och penna: en utforskande studie om patienters följsamhet till hemuppgifter. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Ulrika Arfwidson (2015). ”Mottagningen är som en liten borg” – en intervjustudie på BUP traumaenhet Rosenlund.Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Anna Ruthström & Joel Stenfalk. (2015). ACTUA! Internetförmedlad beteendeaktivering vid depression – en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Jonas Bengtsson (2015). Therapists’ experiences of conducting cognitive behavioural therapy online vis-à-vis face-to-face. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå.
- Ola Frykheden (2015). Effektiv mätning av livskvalitet – Brunnsviken Brief Quality of Life Inventory (BBQ) – en psykometrisk utvärdering. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Delin, L., & Sjöblom, K. (2015). Challenger: en mobiltelefonapplikation mot social fobi – en randomiserad kontrollerad studie av en självhjälpsbehandling i bokform med eller utan tillägg av mobiltelefonapplikation. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Josefine Almquist Tangen. (2014). Upplevelsen av kognitiv beteendeterapi via internet hos personer som lider av prokrastinering: En kvalitativ studie. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Andreas Savva. (2014). Cognitive Bias Measurement and Social Anxiety Disorder: Correlating Self-Report Data and Attentional Bias. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Matilda Bergman. (2014). Långtidsuppföljning av internetadministrerad, affektfokuserad, psykodynamisk och vägledd självhjälpsbehandling för social fobi – 6 månader efter SOFIA-projektet. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Johansson, A. (2014). Utvärdering av Challenger (version 1.02) – en smartphone applikation mot social ångest. C-uppsats, 15 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Erik Forsell & Andreas Svensson. (2014). Att skilja prokrastinerare från andra, och från varandra: en psykometrisk utvärdering av ett screening-batteri för prokrastinering och klusteranalys av ett svenskt sample med kliniska prokrastinerare. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Linn Arbeus & Evelina Petterson. (2014). Actua; Ett självhjälpsbaserat iKBT-program för långsiktigt välmående efter depressionsbehandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Mittuniversitet, Östersund.
- Segerlund, M. & Svartvatten, N. (2014). Klientbeteenden i internetterapi mot depression. Innehållsanalys av klienters skrift i beteendeaktiveringsbehandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå.
- Wigforss, T. (2014). Relationen mellan fysisk aktivitet, stillasittande och depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå.
- Ivanova, E. (2014). Internetbaserad KBT mot social fobi och paniksyndrom förmedlad via dator och smartphone med alternativt utan terapeutstöd: en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Bystedt, S. (2014). Klinikers perspektiv på negativa effekter av psykologisk behandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Granlund, M., & Nyrinder, K. (2014). Actua! En jämförelse mellan två internetförmedlade behandlingar vid depression: beteendeaktivering och fysisk aktivitet. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå.
- Daniel Kardefelt-Winther. (2013). towards a re-conceptualization of internet addiction: Exploring compensatory us in the context of online gaming. D-uppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Tisljarec, D. A. (2013). Adverse effects of psychotherapy: Outcomes of a combined Internet treatment for Social Anxiety Disorder. d-uppsats, 30 hp, Stockholms Universitet, Stockholm.
- Johansson, I. & Åberg, A. (2013). Actua! En utvärdering av ett internetbaserat självhjälpsprogram med beteendeaktivering för behandling av depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
-
Arnesson, J. & Åberg, S. (2013). Beteendeaktivering eller fysisk aktivitet mot depression? – en randomiserad kontrollerad prövning av självhjälpsbehandlingar på internet. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Wirén, K. & Johansson, A. (2013). ACTUA! Sudden gains i internetbehandling av depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Hässledal, E. & Moberg, E. (2013). Actua! Fysisk aktivitet som intervention vid internetbehandling av depression: En randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Åsander, H. (2013). Tidigare historia av psykofarmakologisk medicinering predicerar sämre utfall av Internetbaserad kognitiv beteendeterapi vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Hasselrot, J., & Sund, E. (2012). Behandling av social fobi med negativt riktad CBM kombinerat med iKBT. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Ström, M. & Uckelstam, C.J. (2012). Guided physical activity for depression: a randomized controlled trial of an internet administered treatment. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Påhlsson, D. & Åström, V. (2012). Internetbaserad mindfulnessbehandling av ångest -en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Andersson Bsenko, H. & Hjerling, S. (2012). Kognitiv beteendeterapi och interpersonell terapi vid social fobi förmedlad via smarttelefon. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Håkansson, A. & Pettersson, M. (2012). Psykoedukationens betydelse vid internetbaserad kognitiv beteendeterapi av generaliserat ångestsyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Johansson, T. & Sjögren, J. (2012). Behandling av generaliserat ångestsyndrom via internet: en randomiserad kontrollerad behandlingsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Leek, L. & Matson, L. (2012). Effekten av uppmärksamhertsträning för individer med social fobi. En randomiserad studie med sex behandlingsgrupper. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Andersson, J. & Samuelsson, H. (2012). Presentation och validering av Umeå Universtets databas över ansiktsuttryck, del 1 av 2. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Henningsson, H. & Jarnvik, K. (2012). Presentation och validering av Umeå Universtets databas över ansiktsuttryck, del 2 av 2. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Eriksson, S. & Emilie Lindkvist, E. (2012). Internetadministrerad, skräddarsydd KBT med behandlarstöd för primärvårdspatienter med ångestsyndrom: en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Johnsson, A. & Elinor Linderot, E. (2012). Två former av behandlarstöd vid internetbaserad depressionsbehandling: påverkan på utfall, följsamhet och allians. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Anderson, S. & Waller, E. (2011). Acceptance and Commitment Therapy: att främja hälsa och minska grad av prestationsbaserad självkänsla hos läkarstudenter -en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Gildebrant, E. & Björn Liliequist, B. (2011). Effekten av skräddarsydd KBT-behandling jämfört med uppmärksamhetsträning vid social fobi – en randomiserad behandlingsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Hägglund, M. & Luthström, A. (2011). Depressionsbehandling via internet: en randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Bodin, J. & Etienne, J.. (2011). NOVA 2: Skräddarsydd internetadministrerad KBT för primärvårdspatienter med blandad ångestproblematik – En randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Månsson, K. (2011). Neural respons till information i tre valenser för patienter med social ångest En studie med funktionell magnetresonanstomografi (fMRI) på informationsprocessande av positivt, neutralt och negativt lexikalt stimuli. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå.
- Davidson, P. (2011). Dissociativa upplevelser under spel hos patologiska spelare. Magisteruppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Aspelin. K. & Olerud, P. (2011). Predicerande faktorer bakom en lyckad internetbaserad behandling av spelmani. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Holmgren, J. & Frida Tunlind, F. (2010). Effekten av två telefonsamtal på behandlingsutfall och arbetsallians vid internetbaserad Kognitiv Beteendeterapi med behandlarstöd för paniksymtom. – En randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Umeå Universitet, Umeå. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Kadowaki, Å. (2010). MADRS-S som bas för en exklusion av patienter för Internetbaserad KBT-behandling av ångest och nedstämdhet (NOVA 2) – Är en person självmordsnära vid höga poäng på MADRS-S livslustfråga? Psykoterapeutexamensuppsats, 15 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Åsa Palm & Elinore Hellqvist. (2009). Förekomsten av generaliserat ångestsyndrom i Sverige. C-uppsats, 15 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Marie Blom & David Ivarsson. (2009). TELLUS: Internetadministrerad kognitiv beteendeterapi för posttraumatiskt stressyndrom. En randomiserad, kontrollerad studie av en vägledd självhjälpsbehandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Sjöberg, E., & Sjögren, M. (2009). Testa något annat? Testutveckling och kunskapsmätning utifrån en randomiserad, kontrollerad internetbaserad KBT-behandling för depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Svensk, M. (2009). Prediktorer för behandling vid internetadministrerad parterapi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Andreen, H. (2009). PIA II -en randomiserad kontrollerad studie av Internetbaserad parterapi med tillägg av telefonstöd. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Rosenström, A. & Josserand, J. (2009). Internetbaserad KBT-behandling vid social fobi – en kvantitativ jämförelse av behandlingsresultat mellan erfarna och oerfarna psykoterapeuter.Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Löfqvist, M. & Sehlin, H. (2009). SOFIE 7 – Effekten av Internetbaserad datoriserad uppmärksamhetsträning vid behandling av social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Olsson Lynch, C. & Sundling, K. (2009). Internetbaserad KBT vid social fobi: En jämförelse av två olika sätt att administrera terapeutstöd i SOFIE6.Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Engdahl, S. & Gustafsson, S. (2009). SOFIE6 – Variation i den dopaminrelaterade COMT-genen och effekten av Internetbaserad KBT-behandling av social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Hammer, S & Wahlgren, I. (2009). SOFIE6: Serotoninrelaterade gener och effekten av Internetadministrerad kognitiv beteendeterapeutisk behandling av social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Larm, K. & Sagerlöv Gunnarsson, L. (2009). Hur fungerar Internetterapi? Betydelsen av subgruppstillhörighet för behandlingsutfall vid Internetbaserad behandling av social fobi (SOFIE 3-6). Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Bertholds, C. & Lisa Lundborg, L. (2009). Betydelsen av allians och psykoedukation i en Internetbaserad kognitiv-beteendeterapeutisk behandling för social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Andersson, A.-K., & Maria Gustafsson, M. (2009). PIA PARTERAPI PÅ INTERNET MED ACCEPTANSARBETE – en randomiserad kontrollerad studie av en KBT-baserad självhjälpsbehandling med terapeutstöd Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Hallberg, J. (2008). Arbetsalliansen i internetadministerad KBT-behandling vid erektil dysfunktion – beskrivning och analys. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping
- Walén, C. (2008). ADAM- En randomiserad, kontrollerad studie av internetadministerad kognitiv beteendeterapi vid erektil dysfunktion. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Carlsson, J. (2008). SpelStopp! Skolungdomars spelvanor i tre östgötska kommuner. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Carlsson, E. & Johansson, A. (2007). Att mäta psykoedukation – kunskapstest för personer som genomgått kognitiv beteendeterapi för generaliserat ångestsyndrom via Internet Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Enström, M., & Jonsson, L. (2007). ISIS: Internetbaserat Stöd för Individer med Sekundära besvär efter bröstcancer – en individualiserad KBT-behandling jämfört med en aktiv kontrollgrupp. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Estling, E. & Jacobsson, E. (2007). NOVA-projektet – effekten av ett internetbaserat självhjälpsprogramm med e-poststöd vid behandling av ångeststörningar. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Källkvist, K. (2007). Terapeutens effekt på behandlingsresultatet vid guidad självhjälpsbehandling via internet.Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Linna, E. (2007). Allians och Internetbehandling – om arbetsalliansens förändring och samband med behandlingsutfall vid individualiserad Internetbehandling för ångestsyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.[Ladda ner hela uppsatsen]
- Maurin, L., & Törngren, C. (2007). NOVA: Individualiserad internetbaserad vägledd självhjälpsbehandling vid ångeststörningar – En randomiserad kontrollerad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Svedling, L., & Veilord, A. (2007). Stepped care och sudden gains vid Internetbaserad självhjälpsbehandling och live gruppbehandling vid depression. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Bolund, E., & Frey, L. (2007). Barns och ungdomars attityd till psykologisk behandling. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Nordin, S. (2007). Effects of bibliotherapy without therapist contact – a randomized trial of self-help treatment for panic disorder. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Andersson, F., & Sleman, O. (2007). Internetbaserad självhjälpsbehandling versus live gruppbehandling vid depression: en randomiserad studie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Bergström, M. & Lundgren, R. (2007). Utvärdering av Internetbaserad självhjälpsbehandling i kombination med telefonstöd vid spelmani. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Karlström, L., & Pihlflykt, I. (2007). Tinnitus och religiös coping – samband, könsskillnader och skillnader mellan aktivt och passivt troende. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Fager, M. (2007). How does one measure gambling problems? Reliability and validity of the NORC DSM-IV Screen for gambling problems. C-uppsats, 10 p, Linköpings Universitet, Linköping.[Ladda ner hela uppsatsen]
- Dahlin, M. (2006). Prospective Cognitions in Generalized Anxiety Disorder. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Palmqvist, B. (2006). Cost-effectiveness of a computerized cognitive behavioural treatment for GAD. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping.
- Vinnare av Psykologförbundets uppsatstävling år 2008: Almlöv, J. (2006). Origo: A randomized Controlled Study – the Efficacy of Guided Self Help Treatment for Generalized Anxiety Disorder via the Internet. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Bergman, L. (2006). Långtidseffekter av Internetbaserad KBT vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Westermark, T. (2006). När spelberoendet går all – in! D-uppsats, 10 p, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Frykman, F. (2006). SOFIE-projektet: En jämförelse av Internetbaserad kognitiv beteendeterapi och Internetbaserad tillämpad avslappning för behandling av social fobi Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Grimlund, A. (2006). Prediktorer för behandlingsutfall vid paniksyndrom: En jämförelse mellan terapeut- och internetadministrerad kognitiv beteendeterapi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Linköpings Universitet, Linköping. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Eriksson, A. & Hållén, A. (2006). SOFIE 5: En kontrollerad studie av tre format av kognitiv-beteendeterapeutisk självhjälpsbehandling vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Bohman, B. (2005). SOFIE-projektet: internetbaserad kognitiv beteendeterapi vid social fobi administrerad individuellt eller i grupp. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Lundin, C. & Mitsell, K. (2005). Självhjälp med Internetstöd vid bulimia nervosa och hetsätningsstörning. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Clevberger, P. (2005). SOFIE-projektet: En kontrollerad studie av biblioterapi vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Trea i Psykologförbundets uppsatstävling år 2006: Hedman, E. & Sonnenstein, A. (2005). När säger det ”klick”? En studie av behandlingsrespons över tid i ett Internetbaserat självhjälpsprogram vid social fobi (SOFIE-4) Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Grebäck, N. & Ljótsson, B. (2005). Självhjälp vid bulimia nervosa och hetsätningstörning En randomiserad kontrollerad studie av internetstöd och tillägg av ACT-komponenter. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Steczko, J. (2004). SOFIE-projektet: Effekten av ett Internet-baserat självhjälpsprogram med e-post stöd vid behandling av social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Eriksson, A., & Spaak, M. (2004). SOFIE III: Internetbaserad självhjälpsbehandling för studenter med social fobi – en undersökning av exponeringssessioners relativa effekt. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Maurin, T., & Nilsson, J. (2004). Panikprojektet 6: Biblioterapi i kombination med telefonsamtal vid behandling av paniksyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Vinnare av Psykologförbundets uppsatstävling år 2005: Gunnarsdóttir, M., & Hedensjö, L. (2004). SOFIE II: An Internet-based Self-help Programme with Telephone Support for the Treatment of Social Phobia Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Malmeus, F. & Johnsson, U. (2004). Fobibehandling över Internet – En experimentell behandlingsstudie av Internetadministrerad självhjälpsbehandling vid orm- och spindelfobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Bohman, S. (2004). Självhjälpsbehandling administrerad över Internet med telefon- och e-poststöd vid paniksyndrom: En replikation och utvidgning. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Brunt, S. (2004). Frågeformulär på Internet: En jämförelse mellan Internet- och pappersversioner av formulär för forskning om paniksyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala. [Ladda ner hela uppsatsen]
- Vinnare av Psykologförbundets uppsatstävling år 2004: Holmström, A., & Sparthan, E. (2003). Ett Internetbaserat självhjälpsprogram i kombination med gruppträffar för personer med social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Westöö, J. (2003). Kognitiv bias via Internet: en tillämpning av emotionellt Strooptest vid social fobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Bakhsh, R. (2003). Stroop facilitation in tinnitus patients: An experiment conducted via the World Wide Web. D-uppsats, 10 p, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Kollenstam, C. (2003). Panikprojektet 3 -en jämförelse mellan terapeut- och internetadministrerad kognitiv beteendeterapi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Wallinder, N. & Wennman, C. (2002). Tinnitus, psykologiska besvär och psykiatrisk diagnos. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Linnman, C. (2002). Verbal kontra manuell respons vid Strooptest. C-uppsats, 10 p, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Trott, E. (2002). Attityder gentemot personer med nedsatt hörsel respektive tinnitus. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Bergström, J & Holländare, F. (2002). Självhjälp via internet för depression – en kontrollerad behandlingsstudie. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Björnstjerna, E & Norkrans, A. (2002). Kan kort progressiv avslappning administreras med hjälp av dator? En experimentell jämförelse mellan datorinstruktion och personlig instruktion. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Åhs-Forslund, A. (2002). Samband mellan psykisk ohälsa, copingstrategier och attachment hos personer med PWS. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Waxegård, G. (2002). Minnesbias för trygga ansikten hos personer med paniksyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Strandlund, C. (2001). Förväntad och upplevd obalans vid balansrubbningar hos ångestpatienter. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Forslin, P. (2001). CIDI och CIDI-SF administrerade över Internet som urvalsinstrument vid självhjälpsstudier för paniksyndrom. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Waara, J. (2001). Influence of threat and attention on postural control. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Gustafsson, H. (2000). Svensk 12-månaders prevalens av paniksyndrom med eller utan agorafobi. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.
- Olsson, E. (2000). Effekt av smärta och hot om smärta på seriellt minne -test av changing-state hypotesen. Psykologexamensuppsats, 30 hp, Uppsala Universitet, Uppsala.