Idag, i samarbete med kollegor från Hong Kong, publicerade vi en artikel i tidskriften Internet Interventions som utforskar effekterna av en internetbaserad mindfulness-intervention för att minska ångest bland universitetsstudenter under COVID-19-pandemin.
I ljuset av den ökade ångest som pandemin har medfört bland unga vuxna, ville vi undersöka om en lågintensiv internetbaserad mindfulness-baserad intervention kunde vara en lösning. I vår randomiserade kontrollerade studie med 134 deltagare från ett universitet i Hong Kong delades deltagarna in i två grupper. Den ena gruppen genomgick 16 online-moduler och två halvdags mindfulness-workshops (också online) under en period av åtta veckor.
Efter mindfulnesskursen visade den grupp som genomgick interventionen en betydande minskning av ångestsymtom med en medelstor effektstorlek samt en förbättring i mindfulness-färdigheter jämfört med kontrollgruppen. Dessa positiva effekter kvarstod även vid uppföljningen tre månader senare.
Resultaten av denna studie tyder på att den lågintensiva internetbaserade mindfulness-interventionen kan vara ett värdefullt verktyg för att lindra ångest bland universitetsstudenter under dessa utmanande tider.
För den som är intresserad av att fördjupa sig i ämnet kan artikeln läsas i sin helhet via följande referens (open access):
- Young, D. K., Carlbring, P., Ng, P. Y., Cheng, D. Y. T., Chen, J. Q., & Ng, S. (2023). Low-intensity online mindfulness-based intervention for university students with anxiety during the COVID-19 pandemic—A randomized controlled trial with 3-month follow-up. Internet Interventions, 34, 100665. doi:10.1016/j.invent.2023.100665.
Bild: Midjourney (prompt “covid and university students –ar 16:8”)